Hybride Praktijkdag 'Life-events' in Coronatijd Hoe ga je er zelf mee om en wat doe je als werkgever?

Hybride Praktijkdag 'Life-events' in Coronatijd

Hybride event: op locatie en online

Datum
Donderdag 8 april 2021

Locatie of online
Het Huis Utrecht
Boorstraat 107
3513 SE Utrecht

Prijs
Coronaproof op locatie: €495 (ex btw). Beperkt aantal plaatsen. Wees er snel bij. Of volg het event online €395 (ex btw). Vul in dat geval bij kortingscode Online in. 

Onze 'neem een collega mee'-korting! 
2e inschrijving 10% korting €445.50 
3e inschrijving 20% korting €396.00  
4e inschrijving 30% korting €346.50  
5e en verder    40% korting €297.00 

Geaccrediteerd voor 2 PE punten door NVvA





Life events zijn heftige levensgebeurtenissen die vaak met stress gepaard gaan: zoals burn-out, ziekte, overlijden, huiselijk geweld, schulden.

Life-events treffen ons allemaal! Niemand ontkomt er aan. Door corona neemt de impact van 'life-events' alleen maar toe. Sterker nog corona is zelf ook een life-event. Niemand die deze tijd meemaakt, zal het vergeten. Veel mensen zijn corona moe, en bang voor zichzelf of hun dierbaren. Anderen hebben iemand verloren of zijn geraakt door de economische gevolgen.

Hoe voorkom je als werkgever dat de inzetbaarheid van werknemers afneemt door life-events?

De impact die life-events hebben op het functioneren zijn enorm. 60% van alle ziekmeldingen heeft niet met ziekte te maken, maar met een verstoorde balans. Bedrijven willen wel, maar weten vaak niet hoe ze hier mee om moeten gaan. ‘Dat is toch privé?’ 

Deze hybride praktijkdag geeft inzichten en tools om hier mee om te gaan!

Het jaarlijkse 'Life-events' wordt rechtstreeks online gestreamd vanuit Het Utrecht Huis. Je kunt online deelnemen of op locatie, uiteraard op gezonde afstand en met alle hygiëne maatregelen. Het is een compacte dag met 7 sprekers.

Je kunt ervoor kiezen om de gehele dag online te volgen of een aantal onderwerpen uit te kiezen die voor jou specifiek interessant zijn! Online deelnemers kunnen vragen stellen via de app! Martine Mittertreiner host deze dag en zal tijdens elke lezing de online en fysieke vragen delen met de sprekers. 

‘Hier moet je aandacht aan besteden en beleid op maken. Onder het tapijt vegen is geen optie.’ zegt Gert-Jan Aleman, Manager Arbo Centrum Den Haag.

09.15 Welkom met koffie

09.30 Sessie 1: Werkgever en Life-events
Het treft ons allemaal! Wat is de impact van life-events op functioneren? En wat is de rol van de werkgever, leidinggevenden en collega’s? Hoe ga je als werkgever om met de impact van life-events op jouw werknemers?
Gert-Jan Aleman | Manager Arbo Centrum Den Haag | Vitality Manager 2016

10.15 Pauze

10.30 Sessie 2: Burn-out in tijden van Zoom & Teams
Als je het niet gewend bent, kan thuiswerken je dagelijkse ritme aardig in de war gooien. Gekluisterd aan je laptop mis je de dagelijkse grap of gouden tip bij de koffieautomaat. Je huis verandert van een plek om bij te komen in een knooppunt van werk- en gezinsstress. Daar klaag je niet graag over, maar het kan je behoorlijk slopen. Hoe ga je daar goed mee om, en hoe ontdek je wat er bij collega’s speelt, welke signalen van opbranden je ziet en hoe je ze in deze tijden kunt helpen om te voorkomen dat ze burn-out raken?  Psycholoog, coach en en burn-out deskundige Carien Karsten laat zien welke signalen je niet moet missen, en welke interventies en therapievormen kunnen helpen om juist in zoom- en teams tijd fit en vrolijk te blijven.
Carien Karsten, Psycholoog, schrijver StroomQ

11.15     Pauze

11.30  Sessie 3: Opvang na schokkende gebeurtenis op het werk 
Balanceren tussen bagatelliseren en dramatiseren.
Werknemers kunnen schokkende gebeurtenissen meemaken door het werk. Bijvoorbeeld agressie door klanten, cliënten of patiënten, of de confrontatie met de gevolgen van aanrijdingen, ongelukken of brand, of bedrijfsongevallen. Dit doet niet alleen wat met de direct betrokkene(n) maar ook met de collega’s; ‘het zal je maar gebeuren…’. Als werkgever heb je de plicht om goede opvang en nazorg te bieden als medewerkers door het werk schokkende gebeurtenissen meemaken. Maar wat is dan goede opvang? En wat is goede nazorg? En aan wie moet je die bieden, en wanneer? En wie is daar de meeste geëigende persoon voor? Wat moet je regelen, en wat moet je vooral niet regelen maar wel in de gaten houden?
Siebke Kaat, directeur/eigenaar Pragmavision

12.15 lunch

13.00 Sessie 4: Huiselijk geweld en werk
Huiselijk geweld komt vaak voor. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 45 procent van alle vrouwen en mannen tussen de achttien en zeventig jaar op enig moment slachtoffer is geweest van huiselijk geweld. De kans is dus groot dat ook een collega of medewerker in uw organisatie hiermee te maken heeft. En toch weten we dat vaak niet!
Er rust een taboe op huiselijk geweld, waardoor er maar weinig slachtoffers durven te praten over hun situatie en het geweld jaren voortduurt. Vaak is het nodig dat de omgeving ingrijpt om het geweld te stoppen.
Werkgevers kunnen daarin een belangrijke schakel zijn.
De gevolgen van huiselijk geweld zijn zo groot dat het voor medewerkers niet lukt om een scheiding tussen werk en privé vol te houden. Meer dan de helft van slachtoffers van huiselijk geweld verzuimt meerdere dagen per maand. Kan jij als werkgever het verschil maken in geval van partnergeweld? Hoe herken je signalen en hoe maak je het bespreekbaar? En kun je uitval voorkomen?
Inge Asmus, ADrem

13.45 pauze

14.00 Sessie 5: Schuldhulp
Wacht niet te lang. Er loopt een tijdbom rond! En wees het loonbeslag de baas. 
Welke instrumenten/interventies zet je wanneer in? Wat is de impact van schulden op gedrag (Mobility Mentoring); de relatie tussen enerzijds schulden en anderzijds re-integratie, psychische en fysieke gezondheid. Hoe onderscheid je niet-willers van niet-kunners.             
Nadja Jungmann, Lector schulden en incasso, Hogeschool Utrecht  

14.45 pauze

15.00 Sessie 6: Overgang: ‘geen ziekte maar een levensfase’ 
80% vrouwen in de overgang ervaart klachten en verzuimt daardoor.De overgang is echter geen ziekte, maar een levensfase. Wat is het, hoe weet je dat je er last van hebt, symptomen? Waarom de een wel en de ander niet? Hoe lang duurt het? Wat doe je als werkgever? Do’s and don’ts!
Saron Petronilia, Gespecialiseerd in Overgang & Werk 

15.45 pauze

16.00 Sessie 7: Verlies, verdriet en rouw
Verlies overkomt ons allemaal. Ook onze collega’s op het werk. Corona versterkt gevoelens.
‘Is het normaal dat je je na maanden nog zo verdrietig voelt?’ ‘Kom je ooit het verlies nog te boven?’ Verlies verwerken is hard werken. Manu Keirse spreekt hier op een laagdrempelige en rake manier over.
Prof. dr. em. Manu Keirse |Klinisch psycholoog, emeritus Hoogleraar Verlieskunde | Auteur van o.a. "Vingerafdruk van verdriet"(2012), "Helpen bij verlies en verdriet"(2017)

17.15 Afsluiting


Datum

Donderdag 8 april 2021

Op locatie of online
Het Huis Utrecht
Boorstraat 107
3513 SE Utrecht

Prijs
Coronaproof op locatie: €495 (ex btw). We gaan er vanuit dat het dan weer kan. Beperkt aantal plaatsen. Wees er snel bij. Of volg het Event online €395 (ex btw). Vul in dat geval bij kortingscode online in. 

Onze 'neem een collega mee'-korting! 
2e inschrijving 10% korting €445.50 
3e inschrijving 20% korting €396.00  
4e inschrijving 30% korting €346.50  
5e en verder    40% korting €297.00 

Geaccrediteerd voor 2 PE punten door NVvA

Algemene voorwaarden
Na ontvangst van uw aanmelding ontvangt u direct de bevestiging en factuur. De routebeschrijving of de link krijg je ruim van te voren toegestuurd. Wij verzoeken je de factuur binnen 30 dagen te voldoen. 
Gids in Bedrijf | Gezond in Bedrijf behoudt zich het recht voor de locatie van de opleiding te wisselen. Deelnemers worden hierover tijdig geïnformeerd.

Annulering
Mocht je onverhoopt niet deel kunnen nemen aan de training. Dan behoud je het recht om deel te nemen aan deze of een vergelijkbare training. Ook kun je iemand anders gebruik laten maken van de link. Wil je ons voor de datum van de online training hiervan op de hoogte stellen?

Mocht u meer willen weten over ons of over de programma's? Neem dan gerust contact op met onze adviseur 
Martine Mittertreiner:06-52371033


tinie klein2.jpg: JPEG image (8 KB)

Gert-Jan Aleman

Gert-Jan Aleman is na een carrière bij Randstad en de NS en een masterstudie Strategisch HR in 2014 begonnen als manager van het Arbo Centrum van de Gemeente Den Haag. Samen met zijn enthousiaste team probeert hij de Gemeente te begeleiden bij het verhogen van de inzetbaarheid van de medewerkers en het vitaler krijgen van de organisatie.
In 2016 won hij de landelijke Gezond in Bedrijf verkiezing tot Vitality Manager of te year 2016.
Aleman is 44 jaar en woont in Rijswijk. Hij sport 4 keer per week en zet minimaal 8000 stappen per dag. 


Prof. dr.Manu Keirse

Prof.dr. Manu Keirse (1946, Dudzele, België) is klinisch psycholoog en specialist in het omgaan met verlies en verdriet. Hij is emeritus hoogleraar aan de faculteit geneeskunde van de Katholieke Universiteit Leuven. Van 1999 tot 2003 was hij kabinetschef op het Belgische ministerie van volksgezondheid. Zijn eerste boek ‘Helpen bij verlies en verdriet. Een gids voor het gezin en de hulpverlener’ (1995) werd een bestseller. Daarna volgden nog diverse boeken als ‘Afscheid van moeder’, ‘Van het leven geleerd’ en ‘Zie de mens’. In totaal verkocht Keirse 300.000 boeken. Hij is getrouwd, heeft vier kinderen en negen kleinkinderen. Manu heeft o.a. het boek ‘Helpen bij verlies en verdriet geschreven’.

Boek Manu.jpg: JPEG afbeelding (43 KB)


Nadja Jungmann

Nadja Jungmann is lector Schulden & Incasso aan de Universiteit van Utrecht 

'Ik hou mij met mijn team met bezig met de vraag hoe de schuldenproblematiek in Nederland (fundamenteel) aangepakt kan worden. Ons onderzoek vindt plaats in een interdisciplinair onderzoeksprogramma waarin wetenschappelijke disciplines zoals de neurowetenschappen, sociaal-psychologie, bestuurskunde en het recht samen komen. De diversiteit van ons onderzoek is breder dan hier beschreven kan worden.

Thema's waar wij ons onder meer mee bezig houden zijn: de impact van schulden op gedrag, de relatie tussen enerzijds schulden en anderzijds re-integratie, psychische en fysieke gezondheid en opvoeding, de opgave waar wijkteams en andere generalisten voor staan om schuldenproblematiek op een adequate wijze op te pakken, de ontwikkeling van het (rijks)incassobeleid en de wetgeving die daarop van toepassing is en de toepassing van de Algemene Wet Bestuursrecht op de schuldhulpverlening.De onderzoeken voer ik uit met collega lector Schuldpreventie & Vroegsignalering Tamara Madern en ons onderzoeksteam'.


Siebke Kaat

“Vitale organisaties en teams vormen de ondergrond waarop mensen kunnen floreren”

Siebke richt zich vanuit haar bedrijf (Pragmavision) op de schaduwkanten van het werk: pesten en ongewenste omgangsvormen, opvang na schokkende gebeurtenissen, contact met suïcidale personen, en hardnekkige team- en organisatiepatronen. Zij wil graag bijdragen aan een werk-context waarin de organisatie en het team weer ervaren worden als een voedingsbodem voor groei en vernieuwing.

Als organisatie-psycholoog heeft zij zowel voeling met het individu als met de organisatie als systeem, waarbij zij de inzichten vanuit de traumapsychologie, groepsdynamiek en systeemdynamiek combineert.

Al meer dan 20 jaar is zij coördinator van alle trainingen ‘opvang en nazorg’ die onder andere voor de NS verzorgd worden. Daarnaast is zij de projectleider van de cursus ‘contact met suïcidale personen in de spooromgeving’. Een opleiding van ProRail en NS waar reeds meer dan 4.000 mensen in de spoorsector aan deelgenomen hebben. Zij schreef samen met Anton de Kroon het boek ‘Systemisch Adviseren’, waarin zij beschrijft wat organisaties en teams nodig hebben om vitale, voedende systemen te zijn.


Carien Karsten

Carien Karsten is afgestudeerd als jurist en psycholoog en heb gewerkt aan de universiteit, hogeschool, in de GGZ en het bedrijfsleven. In 1993 is zij aan de Universiteit van Amsterdam gepromoveerd op: Female harddrug-users in crisis: Childhoodtraumas and survival strategies.

Vanaf 2002 heeft Carien een eigen onderneming, StroomQ. Daarin richt zij zich op coaching, training en workshops. Carien is ben BIG geregistreerd psychotherapeut en GZ-psycholoog. Eveneens NIP-psycholoog, EMDR-practitioner en erkend Flashtherapeut.  Ze heb een tiental boeken geschreven, waarin zij wetenschappelijke en innovatieve ontwikkelingen in de psychologie toegankelijk maakt voor een breed publiek. Haar laatste boek ‘Hoe swipe je een trauma weg’ verscheen in 2020 en gaat over snelle traumatherapie bij trauma’s en burn-out. Ze is columnist voor EMDR Magazine, schrijft over actuele onderwerpen voor Intermediair.nl en recenseert de nieuwe psychologieboeken voor Psychologie Magazine. Zie ook www.carienkarsten.nl.

 


Saron Petronilia

De overgang is niet het moment dat alles minder wordt maar juist hét moment om in je vrouwelijke leiderschap verder te groeien!

Petronilia Coaching is gespecialiseerd in #Overgang en Werk

Biedt programma’s ‘De kracht van de overgang’ voor bedrijven en organisaties. En individuele programma’s voor vrouwelijke managers (40-60 jaar)

Gratis workshop over #Overgang en Werk voor hrm-ers en leidinggevenden.(schrijf je in via www.petronilia.nl/bedrijven of https://www.e-act.nl/ah/site?a=235&p=289736)

Saron Petronilia Publiceerde ‘Alles over werken tijdens de overgang’ (gepubliceerd maart 2017) en Alles wat je moet weten over de overgang' (5e oplage).
 


Inge Asmus

Inge Asmus heeft meer dan 30 jaar ervaring op het gebied van arbeid en gezondheid. Ze begeleidt als baanbrekend arbeidsdeskundige, leidinggevenden en HR professionals bij het oplossen van (complex) verzuim.
Ze ondersteunt organisaties, direct vanaf de start van het verzuim van medewerkers, als er sprake is van privéproblematiek of psychische klachten. Ook als een medewerker nog niet is uitgevallen, adviseert zij leidinggevenden en medewerkers, ter voorkoming van uitval. Zij is onder andere gespecialiseerd in het begeleiden van situaties waarin huiselijk geweld een rol speelt.  
Ze ontwikkelde het concept ADrem Nexus, waarin zij  het arbeidsdeskundig onderzoek combineert met coaching van medewerkers bij hun herstel en werkhervatting. Ook  begeleidt ze de leidinggevende bij het bieden van de juiste ondersteuning aan medewerkers.

Inge is eigenaar van het arbeidsdeskundig bureau ADrem en is daarnaast oprichtster van het Krachtcafé waarin zij schrijfcursussen verzorgt. Ze is opgeleid als coach, arbeidsdeskundige en psychosociaal werkende.

Extra deelnemers


Factuurgegevens
Stuur de factuur

Algemene voorwaarden
Na ontvangst van uw aanmelding ontvangt u direct de bevestiging en factuur. De routebeschrijving of de link krijg je ruim van te voren toegestuurd. Wij verzoeken je de factuur binnen 30 dagen te voldoen. 
Gids in Bedrijf | Gezond in Bedrijf behoudt zich het recht voor de locatie van de opleiding te wisselen. Deelnemers worden hierover tijdig geïnformeerd.

Annulering
Mocht je onverhoopt niet deel kunnen nemen aan de training. Dan behoud je het recht om deel te nemen aan deze of een vergelijkbare training. Ook kun je iemand anders gebruik laten maken van de link. Wil je ons voor de datum van de online training hiervan op de hoogte stellen?