Opleiding De Vitality Manager Bouwstenen en een concreet plan van aanpak om duurzame inzetbaarheid als geheel in je eigen organisatie te implementeren!

Opleiding De Vitality Manager

Data
Start dinsdag 3 maart 2020
Overige data: 10-3, 17-3, 31 -3, 7-04, 14-04 en 12 mei 2020

Locatie 
BOVAGHuis
Kosterijland 15, Bunnik

Investering 
Opleiding €2995 
Post Bachelor (facultatief): €500
(Alle prijzen zijn ex btw)

Voor meer informatie kun je bellen met Martine Mittertreiner (06-52371033) of mailen naar info@gezondinbedrijf.com

 




In 2006 zijn wij, Gezond In Bedrijf, gestart met de Leergang Strategisch Gezondheidsmanagement. Deze leergang was de eerste in zijn soort en daardoor vooral theoretisch georiënteerd.

We hebben dit een aantal jaren succesvol gedaan maar zijn in de loop der tijd tot het inzicht gekomen dat het niet alleen gaat om gezondheidsmanagement maar zeker ook om cultuur & leiderschap, de juiste dialoog, motivatie & betrokkenheid, kosten aspecten en een leven lang leren.

Ook zagen wij dat er behoefte is aan een meer praktische opleiding, die wordt afgesloten met een concreet Plan van Aanpak om het duurzaam inzetbaarheidsbeleid te verankeren in jouw organisatie. Een beleid dat een geheel vormt. Vaak zijn er op dit gebied al fragmentarische, losstaande initiatieven genomen maar succes hangt juist af van een de verbinding tussen al deze onderdelen. Want het is belangrijk om ook al medewerkers die NIET al meteen enthousiast zijn in beweging te krijgen.

Daarom hebben wij onze prijswinnende Vitality Managers gevraagd om hun kennis en ervaring te delen met onze deelnemers. Zeven zeer gemotiveerde en betrokken Vitality Managers vertellen hoe zij het hebben aangepakt. In welke valkuilen ze zijn gelopen en welke succes ze hebben gehad. En zeker niet alleen met een zak geld. Sterker nog, ze begonnen bijna allemaal zonder een budget. Maar er zijn vele manieren om succesvol aan de slag te gaan en dat komt uitgebreid aan bod in onze opleiding.

Deze Vitality Managers worden in de opleiding aangevuld door een aantal experts die de deelnemers onderwijzen in de belangrijkste bouwstenen van deze opleiding:

  • Het belang van het verzamelen van informatie over de pijnpunten in de organisatie
  • Het zoeken van oplossingen en het opstellen van beleid dat past bij jouw organisatie
  • Het bedenken van interventies die passen bij de organisatiecultuur & en het leiderschap in de organisatie
  • Het voeren van de juiste dialoog met de medewerkers maar ook met stakeholders
  • Het vinden en werken met ambassadeurs

We sluiten de opleiding af met de presentatie van de door de deelnemers gemaakte plannen van aanpak, waarmee ze vervolgens direct aan de slag kunnen.

Om het kwaliteitsniveau van deze opleiding te verankeren werken we samen met NCOI. Iedere deelnemer kan een post Bachelor accreditatie krijgen door een examen opdracht uit te voeren die door het NCOI wordt beoordeeld en geregistreerd.

Deze opleiding is zeker ook geschikt voor het opzetten van  duurzaam inzetbaarheidsbeleid in kleinere organisaties. Alle bouwstenen die nodig zijn voor maatwerk zitten in de opleiding.

Meer weten? Download dan onze brochure.

Module 1 | Fundament & visie
Wat heeft jouw bedrijf nodig om vitaler te worden? Duurzame inzetbaarheid bestaat uit verschillende bouwstenen. Hoe kun je die bouwstenen optimaal inzetten om concrete stappen te maken? De opbouw en inhoud van de opleiding helpt om je eigen plan vorm te geven.

Module 2 | Meten en investeren 

Cijfers en data zijn belangrijk bij duurzame inzetbaarheid. Cijfers laten vaak een verrassende waarheid zien. Meten heeft zin als je er wat mee doet; wat is de impact van o.a. lifestyle interventies op werkvermogen. Wat werkt en wat niet?

Module 3 | Structuur & interventies
Afstemmen en opstellen integraal beleid: Programma, draagvlak, uitrol. Er is geen one size fits all.
Doorpakken met lef en de inzet van de juiste interventies.

Module 4 | Implementatie & dialoog 

Landt de boodschap van vitaliteit in de organisatie? Hoe geef je het beleid vleugels? Duurzame inzetbaarheid is geen trucje. Daar hoort ruimte voor de dialoog bij. Een belangrijke bouwsteen.

Module 5 | Leiderschap & vitaliteit
Er is een link tussen leiderschap en vitaliteit. Er is verbinding nodig tussen de uiteenlopende belangen van organisatie en medewerkers. Randvoorwaarde is een cultuur waar medewerkers regie willen, durven en mogen nemen op hun eigen vitaliteit en inzetbaarheid.

Module 6 | Rendement & verbeteren 

Wat kost het als medewerkers niet inzetbaar zijn? Welk beleid is effectief en welk beleid levert het meeste op? Kosten en baten van duurzame inzetbaarheid.
 
Module 7 | Presentatie van de eindopdrachten
De cursisten hebben gedurende de opleiding gewerkt aan een actieplan. Iedereen presenteert z’n eigen plan. Leren van elkaar.
En aansluitend uitreiking Certificaat Vitality Manager


Dagindeling per module:
09.30   Ontvangst met koffie en thee
10.00   Start programma
12.30   Lunch
13.30   Vervolg programma
15.00   Plan van aanpak
16.30   Afronding

Mocht u meer willen weten over ons of over de programma's? Neem dan gerust contact op met
Martine Mittertreiner: 035-6780123 of 06-52371033


tinie klein2.jpg: JPEG image (8 KB)

Aukje Nauta

Aukje Nauta (1967) is arbeids- & organisatiepsycholoog en mede-eigenaar van Factor Vijf Organisatieontwikkeling en bijzonder hoogleraar 'Enhancing individuals in a dynamic work context' vanwege Sioo aan de Universiteit Leiden.
Tot 2016 was ze bijzonder hoogleraar 'Employability in werkrelaties' vanwege de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek aan de Universiteit van Amsterdam, en kroonlid SER. Aukje studeerde organisatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Promoveerde op conflicthantering in organisaties. Werkte achtereenvolgens bij TNO en Randstad.

Interessegebieden: duurzame inzetbaarheid, vernieuwing van arbeidsrelaties, conflicthantering en organisatieontwikkeling.

Aukje is één van de docenten van de Opleiding De Vitality Manager. 


Rik-Jan Modderkolk

Rik-Jan Modderkolk (1965) zet zich in voor inzetbaarheid op het werk, zodat mensen met veel plezier en in goede gezondheid tot aan 67e of misschien wel 72e werkzaam kunnen zijn voor Pon. Dit vraagt anders denken en verschuiven van aandacht. Bijvoorbeeld van genezen van ziekte naar investeren in gezondheid. Ook vraagt dit samenwerking tussen diverse betrokkenen, zowel intern als extern. Uiteindelijk zijn de financiele revenuen dusdanig groot dat investeren in gezondheid budget neutraal mogelijk moet zijn. 

Rik-Jan Modderkolk is nu 9 jaar international Health Manager bij Pon en weet steeds weer nieuwe doelen te realiseren. Hij werd in 2011 “Health manager van het jaar” op het Gezond in Bedrijf Event.

 


Gert-Jan Aleman

Gert-Jan Aleman is na een carrière bij Randstad en de NS en een masterstudie Strategisch HR in 2014 begonnen als manager van het Arbo Centrum van de Gemeente Den Haag. Samen met zijn enthousiaste team probeert hij de Gemeente te begeleiden bij het verhogen van de inzetbaarheid van de medewerkers en het vitaler krijgen van de organisatie.
In 2016 won hij de landelijke Gezond in Bedrijf verkiezing tot Vitality Manager of the year 2016.
Aleman is 42 jaar en woont in Rijswijk. Hij sport 5 keer per week en zet minimaal 10.000 stappen per dag. 


Yvonne van den Berg-Hilbers

Het werkzame leven van Yvonne van den Berg laat zich kenschetsen als een ontdekkingsreis. Yvonne heeft een brede belangstelling op HR-vlak en ze volgt alle ontwikkelingen op de voet.

Haar leergierige karakter heeft haar een schat aan kennis van het HR-vak bezorgd, welke ze heden ten dage ten volle kan benutten in haar rol als Director Social Innovation & Health bij Signify (Philips Lighting).

Communicatie is key in haar rol en ze verrast management en medewerkers steeds weer met vernieuwende concepten en aanpakken, en profileert zich als een echte HR-marketeer. HR-vraagstukken op het gebied van duurzame inzetbaarheid, leiderschap en vitaliteit worden door haar vertaald in creatieve en innovatieve HR-oplossingen.

Met ingang van 2016 combineert Yvonne het werken in loondienst met een rol als zelfstandig ondernemer en treedt hiermee in de rol van ‘hybride professional’. Ze heeft hiervoor gekozen omdat ze erin gelooft dat ze haar blikveld, kennis en ervaring nog verder kan verruimen door ook bij andere bedrijven/opdrachtgevers in de keuken te mogen kijken. Goed voor haarzelf en voor haar klanten!


Sandra Niezink

Met 20 jaar onderwijservaring binnen allerlei soorten onderwijs en vanuit verschillende expertises weet Sandra als geen ander wat er nodig is om mensen van binnenuit in beweging te zetten.

Sandra vraagt aandacht voor het merkbare boven het meetbare, voor relaties boven protocollen. “We zijn meer dan we weten en meer dan we meten en in die ongedefinieerde ‘tussenruimte’ ga ik op zoek naar de kern, inspiratie en drive van mensen die samenwerken en vind ik uit wat daarin gemeenschappelijke en aanvullende waarden zijn”.

Vanuit haar bedrijf SSensemaker en in samenwerking met team ANDARE zet zij haar expertise in op het gebied van innovatie en transformatie trainingen binnen organisaties.


Guido Welter

Na verschillende functies als HRM manager, HR consultant en innovatiemanager helpt Guido als Gids en Startmotor Duurzame Inzetbaarheid bedrijven bij het realiseren van DI op organisatie- en medewerker-niveau. Als adviespartner van het NPDI zet hij bij analyse, advies en programmamanagement kennis, online tooling (o.a. de DIX, organisatiescans en Kosten Baten tool duurzame inzetbaarheid (KOBA-DI tool) van TNO in. 

Ook is Guido ontwikkelpartner en trainer van de KOBA-DI tool. Inmiddels zijn er meer dan 250 adviseurs en HR functionarissen in het gebruik van de tool getraind.


Katja Wouters

Katja is sinds juli 2016 Programma manager Duurzame Inzetbaarheid bij DAF Trucks NV. Ze is verantwoordelijk voor projecten en oplossingen op he gebied van 'employability', sociale innovatie, mobiliteit, vitaliteit en gezondheid. Katja heeft gestudeerd aan de technische Universiteit Eindhoven en is afgestudeerd  Master of Science, Industrial Engineering and management science


Rob Koelewijn

De bevlogen KLM’er is al 17 jaar druk om de KLM-collega’s steeds fitter te krijgen. “Ik hoop zo de KLM van nieuwe brandstof te voorzien, niet om van A naar B te vliegen maar om steeds meer KLM’ers mee te krijgen in het streven naar gezonde werknemers en een gezonde werkplek.

Rob heeft Ergonomie gestudeerd aan de VU en daarna een MBA bij Avans+, bestaande uit de Masterclasses Organisatiekunde, verander management en strategisch management. Rob werkt al sinds 2003 bij KLM en is sinds oktober 2016 Vitality Manager bij KLM Health Services.

Rob Koeleman is op 25 september jl. uitgeroepen tot de Vitality Manager van 2018.

Extra deelnemers


Factuurgegevens
Stuur de factuur

Algemene voorwaarden
Na ontvangst van uw aanmelding ontvangt u direct de bevestiging en factuur. De routebeschrijving en andere praktische informatie ontvangt u een week van te voren.
Wij verzoeken u de factuur binnen 30 dagen te voldoen. 
Gids in Bedrijf | Gezond in Bedrijf behoudt zich het recht voor de locatie van de opleiding te wisselen. Deelnemers worden hierover tijdig geïnformeerd.

Annulering
Annulering is, uitsluitend schriftelijk, mogelijk t/m 11 maart 2020. Wij berekenen u dan, exclusief BTW, € 49,50 administratiekosten. Na deze datum bent u  het volledige inschrijfgeld verschuldigd. Indien u onverwachts  verhinderd bent is vervanging uiteraard mogelijk. Gelieve dit tijdig aan ons door te geven.