Praktijkdag 'Life-events' in Coronatijd Hoe ga je ermee om en wat doe je als werkgever?

Praktijkdag 'Life-events' in Coronatijd

Datum
Donderdag 3 september 2020

Locatie
BOVAGhuis
Kosterijland 15, Bunnik
Gratis parkeren / Station Bunnik 10 min.

Prijs
€495 (ex btw)
Online: €395 (ex btw)

Onze 'neem een collega mee'-korting! 
2e inschrijving 10% korting €445.50 
3e inschrijving 20% korting €396.00  
4e inschrijving 30% korting €346.50  
5e en verder    40% korting €297.00 

Geaccrediteerd voor 2 PE punten door NVvA




Door corona neemt de impact van 'life-events' alleen maar toe. Sterker nog corona is zelf ook een life-event. Niemand die deze tijd meemaakt zal het vergeten. Daardoor is deze dag nog actueler geworden. Veel mensen zijn bang, voor zichzelf of hun dierbaren. Anderen hebben iemand verloren of zijn geraakt door de economische gevolgen.

Deze praktijkdag geeft inzichten en tools om hier mee om te gaan!

Maar er zijn ook andere life-events die ons overkomen. Wat doet dat met ons en hoe kun je er als werkgever mee omgaan om te voorkomen dat de inzetbaarheid afneemt. En gewoon als zorg voor jouw mensen.

Life-events staan erg in de belangstelling omdat 80% van de ziekmeldingen niet met ziekte te maken heeft, maar met een verstoorde balans. De impact die life-events hebben op het functioneren zijn enorm. Bedrijven willen wel, maar weten vaak niet hoe ze hier mee om moeten gaan. ‘Dat is toch privé?’

‘Het is slim om hier aandacht aan te besteden en beleid op te maken. Onder het tapijt vegen is geen optie.’ zegt Gert-Jan Aleman, Manager Arbo Centrum Den Haag.

NB Wij zorgen voor een coronaveilige locatie met alle mogelijke maatregelen. Als u ondanks dat toch liever online wilt deelnemen, dan kan dat ook. Meld u dan aan en vul de code: Online in. Dan krijgt u een aangepaste prijs, zonder locatiekosten.

09.30     Welkom met koffie

10.00    Opening van zaken: Het leven is heftig, zeker nu in coronatijd

  • Overvallen door corona
  • Het treft ons allemaal
  • De impact van life-events op functioneren
  • Wat zie je gebeuren in de organisatie?
  • Rol van de werkgever, leidinggevenden en collega’s
    Dagvoorzitter Gert-Jan Aleman | Manager Arbo Centrum Den Haag | Vitality Manager 2016

10.30     Verlies, verdriet en rouw
Verlies overkomt ons allemaal. Ook onze collega’s op het werk. Corona versterkt gevoelens.
‘Is het normaal dat je je na maanden nog zo verdrietig voelt?’ ‘Kom je ooit het verlies nog te boven?’ Verlies verwerken
is hard werken. Manu Keirse spreekt hier op een laagdrempelige en rake manier over.
Prof. dr. em. Manu Keirse |Klinisch psycholoog, emeritus Hoogleraar Verlieskunde | Auteur van
o.a. "Vingerafdruk van verdriet"(2012), "Helpen bij verlies en verdriet"(2017)

12.00     Koffie

12.15     Sessies 1e ronde

A. Overgang: ‘kom uit de kast!’ 
80% vrouwen in de overgang ervaart klachten en verzuimt daardoor. Maar de overgang is geen ziekte, maar een levensfase.    
Joyce Van Dijk, directeur Healthy Woman

Of:

B. Kanker & Werk
Do’s and don’ts naar werknemer en collega’s. Iedereen herstelt op z’n eigen wijze. Werk is in veel gevallen een effectief medicijn.

13.00     Lunch

14.00     Sessies 2e ronde

A. Verslaving & Werk                                                   
Een slow killer. Hoe maak je het bespreekbaar? Herstel? 
Jos Wijdeven, Trafieq

Of:

B. Agressie op de werkvloer  
Hoe vang je slachtoffers op en hoe geef je goede nazorg van slachtoffers  
Annet Hansma & Tiny van Houten, Philadelphia zorg

14.45     Sessies 3e ronde

A. Schuldhulp
Wacht niet te lang. Er loopt een tijdbom rond! En wees het loonbeslag de baas.                 
Nadja Jungmann, Lector schulden en incasso, Hogeschool Utrecht  

Of:

B. Zelfdoding uit de taboesfeer 
Hoe pik je de signalen op? En hoe voer je het gesprek? Wat te doen als een dierbare van jouw medewerker overlijdt door zelfdoding?
Paul van Hoek, Psychiater/docent

15.30     Verfrissing                                                     

 15.45     Wat hebben we geleerd, waar gaat u mee aan de slag?

  • Life-events: hoe maak je er beleid van?
  • Coronabeleid: maatwerk
  • Openheid en vertrouwen
  • Deskundigheid en interventies
    Gert-Jan Aleman               

16.30     Afsluiting

Datum
Donderdag 3 september 2020

Locatie
BOVAGhuis
Kosterijland 15, Bunnik
Gratis parkeren / Station Bunnik 10 min.

Prijs
€495 (ex btw)
Online: €395 (ex btw)

Onze 'neem een collega mee'-korting! 
2e inschrijving 10% korting €445.50 
3e inschrijving 20% korting €396.00  
4e inschrijving 30% korting €346.50  
5e en verder    40% korting €297.00 

Geaccrediteerd voor 2 PE punten door NVvA

Algemene voorwaarden
Na ontvangst van uw aanmelding ontvangt u direct de bevestiging en factuur. De routebeschrijving en andere praktische informatie ontvangt u een week van te voren. Wij verzoeken u de factuur binnen 30 dagen te voldoen. 
Gids in Bedrijf | Gezond in Bedrijf behoudt zich het recht voor de locatie van de opleiding te wisselen. Deelnemers worden hierover tijdig geïnformeerd.

Annulering
Annulering is, uitsluitend schriftelijk, mogelijk t/m 13 augustus 2020. Wij berekenen u dan, exclusief BTW, € 49,50 administratiekosten. Na deze datum bent u  het volledige inschrijfgeld verschuldigd. Indien u onverwachts  verhinderd bent is vervanging uiteraard mogelijk. Gelieve dit tijdig aan ons door te geven.

Mocht u meer willen weten over ons of over de programma's? Neem dan gerust contact op met onze studieadviseur 
Martine Mittertreiner:06-52371033


tinie klein2.jpg: JPEG image (8 KB)

Gert-Jan Aleman

Gert-Jan Aleman is na een carrière bij Randstad en de NS en een masterstudie Strategisch HR in 2014 begonnen als manager van het Arbo Centrum van de Gemeente Den Haag. Samen met zijn enthousiaste team probeert hij de Gemeente te begeleiden bij het verhogen van de inzetbaarheid van de medewerkers en het vitaler krijgen van de organisatie.
In 2016 won hij de landelijke Gezond in Bedrijf verkiezing tot Vitality Manager of te year 2016.
Aleman is 44 jaar en woont in Rijswijk. Hij sport 5 keer per week en zet minimaal 8000 stappen per dag. 


Prof. dr.Manu Keirse

Prof.dr. Manu Keirse (1946, Dudzele, België) is klinisch psycholoog en specialist in het omgaan met verlies en verdriet. Hij is emeritus hoogleraar aan de faculteit geneeskunde van de Katholieke Universiteit Leuven. Van 1999 tot 2003 was hij kabinetschef op het Belgische ministerie van volksgezondheid. Zijn eerste boek ‘Helpen bij verlies en verdriet. Een gids voor het gezin en de hulpverlener’ (1995) werd een bestseller. Daarna volgden nog diverse boeken als ‘Afscheid van moeder’, ‘Van het leven geleerd’ en ‘Zie de mens’. In totaal verkocht Keirse 300.000 boeken. Hij is getrouwd, heeft vier kinderen en negen kleinkinderen. Manu heeft o.a. het boek ‘Helpen bij verlies en verdriet geschreven’.

Boek Manu.jpg: JPEG afbeelding (43 KB)


Nadja Jungmann

Nadja Jungmann is lector Schulden & Incasso aan de Universiteit van Utrecht 

'Ik hou mij met mijn team met bezig met de vraag hoe de schuldenproblematiek in Nederland (fundamenteel) aangepakt kan worden. Ons onderzoek vindt plaats in een interdisciplinair onderzoeksprogramma waarin wetenschappelijke disciplines zoals de neurowetenschappen, sociaal-psychologie, bestuurskunde en het recht samen komen. De diversiteit van ons onderzoek is breder dan hier beschreven kan worden.

Thema's waar wij ons onder meer mee bezig houden zijn: de impact van schulden op gedrag, de relatie tussen enerzijds schulden en anderzijds re-integratie, psychische en fysieke gezondheid en opvoeding, de opgave waar wijkteams en andere generalisten voor staan om schuldenproblematiek op een adequate wijze op te pakken, de ontwikkeling van het (rijks)incassobeleid en de wetgeving die daarop van toepassing is en de toepassing van de Algemene Wet Bestuursrecht op de schuldhulpverlening.De onderzoeken voer ik uit met collega lector Schuldpreventie & Vroegsignalering Tamara Madern en ons onderzoeksteam'.


Paul van Hoek


Jos Wijdeven


Joyce van Dijk

Joyce van Dijk, 1974 geboren in Borne, Overijssel. In 1992 verhuist ze naar Amsterdam, om te studeren aan de Frederik Muller Akademie (tegenwoordig: hbo-opleiding Media, Informatie en Communicatie). Zij ontwikkelt een passie voor het communicatievak. 

Na vijf jaar gooit ze het roer om en start ze haar eigen bedrijf, speciaal gericht op de rechten en gezondheid van vrouwen. Maar ze heeft ook oog voor voor de rechten en plichten van werkgevers. Zij vindt dat vrouwen in deze tijden zichzelf op de eerste plaats moeten zetten om financieel onafhankelijk te zijn. Dat is minder vanzelfsprekend als het lijkt. 

“Vrouwen hebben nog steeds een historische en hiermee een economische achterstand op de arbeidsmarkt. Dat is achterhaald. Als vrouw bouw je een achterstand op door zwangerschappen en hormonale veranderingen. Die achterstand zie ik al twintig jaar en is voor vrouwen heel moeilijk in te halen. Het lichaam van een vrouw is nu eenmaal biologisch ontworpen om kinderen te kunnen krijgen. Er moeten ook kinderen geboren blijven worden, anders sterven we uit. Laten we de omgeving zo inrichten dat vrouwen en mannen meer ruimte krijgen, bijvoorbeeld door een ruimer vaderschapsverlof.

 


Annet Hansma

Annet Hansma is sinds 2003 begeleider cliëntondersteuning binnen Stichting Philadelphia Zorg. Sinds maart 2012 ook lid van het Opvangteam van Philadelphia


Tiny van Houten

Tiny van Houten is sinds 1996 begeleider cliëntondersteuning binnen Stichting Philadelphia Zorg en sinds begin 2019 ook lid van het Opvangteam van Philadelphia.

Extra deelnemers


Factuurgegevens
Stuur de factuur

Algemene voorwaarden
Na ontvangst van uw aanmelding ontvangt u direct de bevestiging en factuur. De routebeschrijving en andere praktische informatie ontvangt u een week van te voren. Wij verzoeken u de factuur binnen 30 dagen te voldoen. 
Gids in Bedrijf | Gezond in Bedrijf behoudt zich het recht voor de locatie van de opleiding te wisselen. Deelnemers worden hierover tijdig geïnformeerd.

Annulering
Annulering is, uitsluitend schriftelijk, mogelijk t/m 13 augustus 2020. Wij berekenen u dan, ex BTW, € 49,50 administratiekosten. Na deze datum bent u het volledige inschrijfgeld verschuldigd. Indien u onverwachts verhinderd bent is vervanging uiteraard mogelijk. Gelieve dit tijdig aan ons door te geven.