Erkende verkorte opleiding - Post HBO
Datum
Start donderdag 12 december 2024
donderdag 19-12 | donderdag 16-01| donderdag 30-01 |donderdag 06-02 | donderdag 13-03 | Examen donderdag 27 maart 2025 | Diploma uitreiking donderdag 10 april (16.00)
Dagindeling
10.00 - 12.30 | lunch | 13.30 - 16.30
Locatie
Gardens Business Center Oudlaen | Oudlaan 4, Utrecht
Prijs
€1.995 (ex btw)
Inclusief documentatie, catering, begeleiding en examen.
Ben jij een Casemanager Verzuim (Crov of Rov) en klaar voor de volgende stap?
Met de Verkorte Opleiding Casemanager in Taakdelegatie behaal je het erkende RCMT®-diploma en breid je jouw expertise uit naar taakdelegatie. Dit diploma stelt je in staat om zowel zelfstandig te werken als onder supervisie van een bedrijfsarts.
Als Casemanager in Taakdelegatie werk je nauw samen met de bedrijfsarts. Je pakt verzuimcasussen inhoudelijk op en ondersteunt de bedrijfsarts bij complexere situaties. Dit vraagt om heldere afspraken: wat neem je zelf op, en wanneer schakel je de bedrijfsarts in? Tijdens de opleiding leer je hoe je effectief mensen in beweging brengt en je verdiept je in de wetgeving rond het verzuimproces. Je wordt zo een belangrijke schakel in goed ingericht verzuimmanagement.
Wat leer je?
- Praktijkgerichte samenwerking met de bedrijfsarts, met duidelijke afbakening van rollen en taken
- Mensgerichte begeleiding, in lijn met de Wet verbetering Poortwachter
- Verdieping van je kennis van verzuimcasussen en de relevante wet- en regelgeving
Met deze 6-modules tellende opleiding word je een modern opgeleide Casemanager in Taakdelegatie. Bovendien ontvang je bij aanmelding de Verzuim- en re-integratiegids—een praktische handleiding voor verantwoord casemanagement.
Voor wie?
Voor casemanagers met een Crov- of Rov-titel die hun rol willen uitbreiden naar taakdelegatie.
Waarom kiezen voor deze opleiding?
Deze post-HBO-opleiding, geaccrediteerd door Hobéon, wordt hoog gewaardeerd door studenten en bedrijven. De opleiding helpt je om assertiever en zelfverzekerder te worden in jouw rol als casemanager.
Ervaringen van oud-studenten: "Verrijkend en verrassend – deze opleiding heeft mijn kijk op verzuim compleet veranderd." – Hanneke Ham, Caremanager, Verzuimwijzer
Module 1 | Samenwerken met de bedrijfsarts
De rol van de arbodienst en de bedrijfsarts, samenwerken met de BA, taakdelegatie, triage, verplichtingen en verantwoordelijkheden. De medische kant versus de juridische relatie tussen werknemer en werkgever.
Leerdoelen:
- Je weet wat de rol van de arbodienst en de bedrijfsarts is
- Je weet hoe je op een constructieve manier met de bedrijfsarts om kunt gaan
- Je leert onderscheid maken tussen medisch en niet medisch
- Je leert het strikte onderscheid tussen wel of niet in taakdelegatie werken
- Je leert een casus vanuit je eigen rol te begeleiden
Module 2 | Het goede verzuimgesprek: de basis leggen
Wat is er nodig voor een goed gesprek? Begrip, herkennen, verbinding maken, open staan, vertrouwen geven.
Oefenen.
Leerdoelen:
- Je leert hoe je mensen kunt bereiken
- Je leert een basis te leggen voor een goed gesprek
- Je kunt interventies inzetten om de juiste dialoog te voeren
- Je leert de principes onder communicatie
Module 3 | Omgaan met psychisch verzuim en vage klachten
Hoe kijk jij naar mensen met psychische klachten? Wat zijn de meest voorkomende psychische klachten? Herkennen, bespreken en aanpakken. Casussen en voorbeelden.
Leerdoelen:
- Je snapt de omvang van de psychisch verzuimproblematiek
- Je leert mentale klachten te duiden
- Je krijgt handreikingen om ze te herkennen en vervolgstappen te zetten
- Je leert het belang van tijdig handelen en doorverwijzen
Module 4 | Bouwen aan werkvermogen en inzetbaarheid
Verzuim loskoppelen van ziekte, triage, je hoeft niet ziek te zijn om te verzuimen, bouwen aan werkvermogen, blijven nadenken, casussen.
Leerdoelen:
- Je begrijpt dat verzuim verschillende oorzaken kan hebben
- Je leert medische en niet-medische oorzaken te scheiden
- Je leert een casus te ontrafelen en aan te pakken
- Je leert een Plan van Aanpak te formuleren
- Je leert de bedrijfsarts in te zetten wanneer dat nodig is (triageren)
- Je leert sturen op werkvermogen en inzetbaarheid
- Je herkent belemmerende factoren in de re-integratie en kan daarop acteren
Module 5 | Het echte verzuimgesprek: sturing geven
Sturing geven en beweging krijgen. Je eigen rol daarin en gebruik maken van de dynamiek van iemands sterke punten.
Leerdoelen:
- Je leert hoe jij bent en wat jouw voorkeur stijl is
- Je kunt inschatten welke stijl jouw gesprekspartner heeft en hoe je daar op aansluit
- Je leert de besproken elementen in samenhang in te zetten
- Je krijgt de handvatten aangereikt om iemand zelf in beweging te laten komen
Module 6 | Taakdelegatie in de praktijk
Wat betekent het in de praktijk om te werken als casemanager in taakdelegatie?
Leerdoelen:
- Je leert werken met de bedrijfsarts
- Samen kijken naar casuïstiek
- Je leert triage vragen te stellen
- Je leert jouw bevindingen te noteren
- Bouwen aan vertrouwen
Examen RCMT®
14.00- 16.00
Dagindeling per module: online/live
10.00 - 12.30 | lunch | 13.30 - 16.30
Kunnen wij je helpen met vragen over de inhoud van dit programma? Of heb je andere vragen over de opleiding? Neem dan gerust contact op met ons: 06-37663274.
Na het behalen van het examen kun je je inschrijven als Register Casemanager in Taakdelegatie (RCMT®) in het register van de RNVC. En mag je de titel dragen.
Het vakgebied van de Casemanager in Taakdelegatie, de Praktijkondersteuner Bedrijfsarts (POB) of de Casemanager Verzuim is complex en divers. Het omvat veel disciplines zoals: arbeidsrecht, sociaal verzekeringsrecht, geneeskunde, verzuimkosten, psychologie, ergonomie en gespreksvaardigheden.
De Casemanager in Taakdelegatie en de POB werken over het algemeen bij een arbodienst of als ZZP'er. Professionals die in taakdelegatie werken doen dat samen met een bedrijfsarts. Zij nemen onder strenge voorwaarden taken over van de bedrijfsarts. Hiermee worden zowel bedrijfsarts als werkgever ontlast en ondersteund.
Er is een strikt onderscheid tussen mensen die in taakdelegatie werken en mensen die dat niet doen. Dat zijn de 'gewone casemanagers' die alleen over niet-medische zaken mogen praten en de verzuimende medewerker begeleiden op het niet-medische vlak. Deze casemanager kan zowel bij een werkgever als bij een arbodienst werken.
Dit onderscheid medisch / niet-medisch wordt opgelegd door de AVG (privacy wetgeving).
De diverse verzuimprofessionals zijn een spin in het web die vanaf de ziekmelding invloed hebben op de terugkeer naar werk van de zieke werknemer. De CMiT/POB roept als nodig hulp in van de bedrijfsarts en andere deskundigen om de terugkeer naar werk te bespoedigen.
Over het algemeen ziet de Casemanager Verzuim er op toe dat de procesgang, vastgelegd in de Regeling Procesgang eerste en tweede ziektejaar (Poortwachter) wordt bewaakt en dat er tevens een volledig verzuim- en reïntegratiedossier wordt aangelegd dat ‘UWV-proof’ is.
Tot het takenpakket behoort het inzetten en aansturen van alle betrokkenen op het speelveld van arbeidsongeschiktheid, het benutten van verhaalsmogelijkheden bij UWV, verzekeraars en/of anderen, sparringpartner met betrekking tot inrichting relevante (arbo)dienstverlening en-verzekeringen, het maken van kosten-batenanalyses op organisatie- en dossierniveau, het maken van een verzuimscan op organisatieniveau. En het overleggen met de werkgever over te voeren (preventieve) beleid en het maken van afspraken over de dienstverlening.
De Opleiding Casemanager (in Taakdelegatie) geeft zowel Casemanagers in taakdelegatie, POB'ers, arboverpleegkundigen als 'gewone casemanagers', procesmanagers de ondergrond om op dit terrein doortasten te kunnen handelen. Hard op de regels, zacht op de mens.
De nascholing wordt verzorgd door de RNCV. www.rnvc.nl
Waar staat Gezond in Bedrijf voor
De Register Casemanager Verzuim (Crov®) en de Register Casemanager in Taakdelegatie (RCMT®) handelen professioneel, betrouwbaar, eerlijk, doortastend en met oog voor alle belanghebbenden. Boven alles staat de menselijke factor centraal. We streven daarin naar veiligheid, vertrouwen en verbinding. Een stevige basis om mens en organisatie verder te helpen.
Robert van den Boogard
“Ik streef naar perfectie maar hoop het nooit te bereiken.“
“Je bent als mens en zeker als organisatie nooit af. In feite ben je permanent in revisie en dat maakt het duidelijk dat je je moet blijven ontwikkelen en bijscholen. Andere mensen inzichten geven, leren van elkaar, betekenisvol zijn voor elkaar is voor mij de ‘meaning of life’. Dat is ook de reden geweest om ZeneZ op te richten. Dienstverlening die bijdraagt aan het herstellen en versterken van inzetbaarheid van mensen en organisaties. Niet je consult doen en een rapport typen… maar trachten echt iets te betekenen voor mensen, dat is wat mij voldoening geeft. Ik zie dat mensen vaak meer dan medicijnen en therapie nodig hebben. Zelfvertrouwen, veiligheid en succeservaringen in re-integratie zorgen ervoor dat er weer groei en verbinding ontstaat. Als we door goede analyses en slimme keuzes ook nog bijdragen aan een lonkend perspectief voor mensen, is het herstellen meer dan het ‘niet meer hebben van ziekte’.”
Robert is directeur, bedrijfsarts en verzekeringsarts bij ZeneZ.
Sandra Niezink
Succes vraagt om emotioneel intelligente en creatieve mensen die over sociale en emotionele vaardigheden beschikken en mentaal gezond zijn. In de 21ste eeuw worden visie, beïnvloeding en het vermogen om waardevolle relaties aan te gaan steeds belangrijker. Het zijn de zachte succesfactoren die je helpen om jezelf te kunnen leiden om te ontwikkelen en te groeien. En het zijn dezelfde factoren die grote impact hebben op mensen die je tegenkomt in je werk en daarbuiten.
In mijn trainingen, workshops, presentaties en sessies gaat het in essentie over JOU ... in relatie tot je team, je taak en je (werk)omgeving. Daarin gaat het over mindset en gedrag, passie en daadkracht.
Vergroot de kwaliteit van je denken, handelen en communiceren.
- Leer moedige gesprekken te voeren vanuit vertrouwen.
- Leer met andere ogen te kijken naar problemen en onverwachte oplossingen te bedenken.
- Leer met de ogen van anderen naar jezelf te kijken en word je bewust van je onbewuste opvattingen en gedrag.
Mark Droogers
Mark is Adviseur & bedrijfsarts en eigenaar van De Werkvermogen Oplossing
De werkvermogen oplossing bouwt op wat goed en bewezen is en breidt dat uit met een moderne kijk op mensen en organisaties, op fysiek & mentaal welzijn en werk. In de werkvermogen oplossing draait het om de bereidheid van werknemer en werkgever om te veranderen in het licht van werk. Op zoek naar het makkelijkste haakje voor die eerste stap op weg naar duurzame inzetbaarheid voor de werknemer, voor een team of een organisatie. Natuurlijk is iedere situatie uniek, door de mensen, de omgeving, wat er aan vooraf ging en waar het naartoe gaat. Toch kent iedere situatie ook vaste patronen. Zo'n patroon helpt om, ondanks de verschillen, situaties beter te begrijpen. En de kans groter te maken dat de beste oplossing boven komt.
Mark werkt bij verschillende arbodiensten en werkgevers als bedrijfsarts en stafarts, maar is ook betrokken bij nieuwe initiatieven op het gebied van e-learnings en AI-toepassingen.
Wendel Slingerland
Bijna 25 jaar geleden afgestudeerd als arts. Daarna bewogen en zoekende jaren als keuringsarts bij de politie, medisch manager bij een farmaceut, docent medische kennis bij een ROC en redacteur/verslaggever/programmamaker medische programma's radio en TV in Kenia en Nederland.
Sinds 2002 bestemming gevonden en met veel plezier werkzaam als bedrijfsarts-adviseur. Mijn ultieme doel is dat het jou lukt om je eigen regie te pakken en je eigen invloed te gaan uitoefenen op je gezondheid en kwaliteit van leven.
Een pad ontstaat door erop te lopen...
Anya van der Linden
Anya van der Linden (1964) is Cognitief Gedragstherapeut en sinds 1999 werkzaam in haar eigen praktijk; Praktijk de Leidraad.
Daarvoor was zijn als maatschappelijk werkende werkzaam in de psychiatrie.
Als cognitief gedragstherapeut is Anya werkzaam voor bedrijven en organisaties en helpt zij werknemers herstellen uit stress en burn-out klachten.
Werk is anno 2021 vooral een mentale kwestie geworden. Het goed kunnen stellen van grenzen, het op orde houden van een prettige work-life balance en goede communicatieve vaardigheden zijn een must geworden om ons goed staande te kunnen houden.